Ugrás a fő tartalomra

A fáradtság érzet lehetséges okai

Gyakran érezzük, hogy teljesen kimerültünk, nincsen erőnk semmihez, folyton álmosak vagyunk és órák hosszat tudnánk aludni. Milyen okok állhatnak a krónikus fáradtság érzet hátterében? Mit tegyünk ellene?




Az állandó fáradtságérzet gyakorlatilag népbetegségnek tekinthető. Nem kíméli a fitt és egészséges életmódot folytató embereket sem. A modern kor életvitele, úgy mint az ülő életmód, a túlhajszoltság, a digitális eszközök használata egyre inkább jellemző a globális társadalomra. Nem is gondolnánk, hogy ezek a modernkori életviteli tényezők mennyire befolyásolják a fáradtság érzetünket.
Figyeljünk testtartásunkra
A legtöbb kutatás szerint ha ülés közben rosszul tartjuk magunkat, tehát görnyedtek vagyunk, akkor a testünknek több energiára van szüksége. Ezért azt tanácsolják, hogy ülés közben gyakran nyújtózzunk, figyeljünk oda testtartásunkra és mozgassuk át ízületeinket.
Igyunk gyakran vizet
A dehidratio, tehát a kiszáradás is krónikus fáradtságot okozhat. Ne csak akkor igyunk, ha szomjasak vagyunk, mert ez azt jelenti, hogy már dehidráltak vagyunk. Rendszeresen fogyasszunk folyadékot és ügyeljünk arra, hogy a napi 2-3 liter folyadékbevitel megtörténjen, kis részletekben elosztva.
Aludjunk egy jót
A kialvatlanság is kimerültséghez vezet, hiszen ilyenkor álmosak vagyunk és csökken a koncentráció képességünk is. A napi 6-8 óra pihentető alvás ajánlott, hogy elkerüljük a fáradtságot. A túlalvás sem jó, mert ez is fáradtságérzetet okozhat.
Reggelizzen
A reggeli a legfontosabb napindító étkezés! Hiányában fáradttá, lassúvá válhatunk! Egy kiadós reggelivel biztosíthatjuk magunknak az energiát és segíthetjük beindítani az anyagcserénket. Érdemesebb minél változatosabb étrendet követni.
Használjunk kevesebb kütyüt
A digitális fényforrások, mint a mobiltelefon, laptop, e-book olvasó az alvás-ébrenlét ciklusunkat igencsak felboríthatja. Minél több fényforrás van a környezetünkben, annál inkább fáradtnak érezhetjük magunkat. Az alvás előtt 1-2 órával próbáljunk meg minél kevesebb digitális eszközt használni a kipihent ébredés reményében.